ناخالصی در سوخت گازوئیل لیفتراک

ناخالصی در سوخت گازوئیل لیفتراک

ناخالصی سوخت گازوئیل

یکی از آسیب های اساسی وارده به سیستم سوخت رسانی یک ماشین با موتور دیزلی وجود آب در این سیستم و عدم تصفیه مناسب سوخت توسط فیلتر های مربوطه است.وجود آب در گازوئیل باعث صدمه زدن به قطعات دوار پمپ گازوئیل و سوزنهای انژکتور میشود، بدلیل وجود آب در سوخت گازوئیل به صورت ذاتى و نفوذ آب از طروق مختلف به مخازن سوخت همواره این مورد سیستم را تهدید میکند.
برای جلوگیری از این آسیب ها موارد زیر پیشنهاد میشود:

  •  نصب فیلتر های آب گیر در مسیر بین باک سوخت تا پمپ lowe pressure (درصورت عدم نصب به صورت فابریک)
  • همواره می بایستی صبح ها قبل از استارت موتور، پیچ تخلیه آب فیلتر آب گیر باز شود ،تا آب احتمالی در سوخت هرچند کم تخلیه شود.
  • درب باک سوخت همواره موردبررسی قرار گیردکه کاملا گلوگاه آن آببندی شده باشد تا آب باران یا کارواش به داخل باک نفوذ نکند.
  • در برخی از جایگاه های سوخت درب های مخازن نسبت به خودمخزن آببندی نیست و احتمال نفوذ آب باران زیاد هست و یا خود مخازن چون داخل زمین قرار دارند احتمال پوسیدگی مخزن است و متعاقب آن نفوذ رطوبت خاک ویا آب به داخل مخزن داده میشود.لذا از سالم بودن سوخت جایگاه مطمئن شوید.
  • در برخی کارگاه های پروژه های عمرانی که از ماشین آلات با پیشرانه دیزل استفاده میکنند،از تانکرهای ثقلی جهت نگهداری گازوئیل استفاده میکنند،که میبایستی از آببند بودن درب آنها اطمینان حاصل کنند و اگر از شیر تخلیه زیر تانکر، سوخت گیری میکنند،شیر باید حدود 5تا 10سانتی متر از کف تانکر بالا باشد که آب ته نشین شده کف تانکر هنگام سوخت گیری وارد سیستم نشود.(و یک پیچ تخلیه سوپاپ دار جهت تخلیه آب کف تانکر تعبیه شود.)
  • در برخی پروژه های عمرانی ماشین آلات دور از شهر یا آبادانی هستند و سوخت آنها در ظروف 20لیتری فلزی یا بشکه های 220لیتری فلزی ریخته شده و به محل استقرار دستگاه برده میشود.بهتر است از ظروف پلاستیکی استفاده شود،چون ظروف آهنی یا گالوانیزه با قرار گرفتن در معرض گرما داخلشان دما بالا رفته و باعث میعان بخارات گازوئیل داخل خود شده و تولید آب میکند.و از آن مهمتر واکنش شیمیایی گازوئیل با ظرف فلزی باعث ایجاد ذرات زائد جداشده از ظرف به داخل سوخت شده و در هنگام استفاده به داخل سیستم نفوذ میکند.
  • اگر گازوئیل را در ظروف قابل حمل جهت سوخت گیری استفاده میکنید بهتر است قبل از استفاده 12ساعت ظرف ساکن باشد تا آب و مواد آن ته نشین شده سپس مبادرت به مصرف در دستگاه شود.
  • همواره فیلتر های خط فشار سوخت رسانی از جنس مرغوب تهیه شود،و طبق زمانبندی مشخص شده در دفترچه راهنمای ماشین تعویض شود.
  • اگر برای دستگاهی از سوخت گازوئیل ماشین دیگری استفاده میشود،و یا ظروف قابل حمل،زمان تعویض بهتر است به نصف زمان استاندارد توصیه شده باشد.(به دلیل اینکه احتمال وجود آلودگی در باک وسیله ایی که سوخت از آن کشیده شده زیاد است و آن آلودگى ها به ماشینی که از این سوخت میخواهد استفاده کند زیاد است.)

استفاده از فیلتر نامرغوب میتواند دو ایراد را در سیستم سوخت رسانی بوجود بیاورد:

  1. رد شدن ذرات ریز از کاغذ فیلتر به داخل پمپ گازوئیل لیفتراک و سوزنها (کاغذ مرغوب منافذ آن ذراتی تا 2 میکرون را در خود نگه می دارند که بسیار گران هستند در حالیکه در فیلتر نامرغوب این نوع کاغذها استفاده نمی شود)
  2. کاغذ فیلتر نامرغوب در اثر جذب مواد زائد داخل سوخت و مجاورت با آب داخل گازوئیل دچار له شدگی میشودو باعث مسدود شدن کامل یا نصف مسیرمکش یافشار سیستم شده که هم به پمپ مکش سیستم و پمپ فشار بالای سیستم آسیب میرساند و چون فشار سوخت لازم جهت تولید توان کافی برای موتور تأمین نمیشود،موتور تحت فشار قرار میگیرد و احتمال رسیدن آسیب به موتور دیزل و پمپهای انژکتور آن بسیار بالا میرود.

گازوئیل لیفتراک | گازوئیل لیفتراک | گازوئیل لیفتراک | گازوئیل لیفتراک