تجهیزات انبارداری اتوماتیک

سیستم های هدایت هوشمند

Automatic Guided Vehicle

دستگاه ها و تجهیزات اتوماتیک (خودکار) از دیرباز در صنعت لجستیک مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با پیشرفت تکنولوژی، ساز و کارهای تجاری نیز به سرعت در حال گذار از سیستم های دستی به دیجیتالی هستند. بنابراین تجهیزات نیز باید قابلیت یکپارچه شدن با فرآیندهای IT را داشته باشند تا در مجموع بهره وری کل سیستم ارتقا پیدا کند. در عین حال سیستم های قفسه بندی کاملا خودکار و هوشمند نمی تواند گزینه مناسب و به صرفه ای برای تمامی سیستم های انبارداری باشد. بنابراین لازم است تجهیزات اتوماتیک ضمن حفظ ایمنی و کارایی خود، بدون ایجاد مشکل قابلیت فعالیت در کنار انسان را داشته باشند و با دیگر اجزا و تجهیزات یک سیستم یکپارچه با بهره وری بالا را ایجاد نمایند. علاوه بر این در بسیاری از کارخانه ها، فرآیندهای تولید و لجستیک باید متناسب با تغییر در محصول، قابلیت لازم را برای انطباق با فرآیندهای جدید داشته باشند.

سیستم هدایت هوشمند Automatic Guided Vehicle

یک وسیله نقلیه هدایت شونده یا سیستم هدایت هوشمند Automatic Guided Vehicle یک ربات سیار است که از طریق نشانگر های سیمی، نواری، سیستم بینایی سنجی یا لیزر هدایت می شود. سیستم های هوشمند حمل و نقل (AGV) جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه های جابجایی اتوماتیک در یک مرکز تولید یا انبار بکار می رود.

اولین سیستم AGV، توسط بارت الکترونیک در سال ۱۹۵۳ اختراع گردید. سیستم های.AGV تقریباً در تمامی صنایع از جمله در خمیرکاغذ، فلزات، روزنامه ها و همچنین حمل ونقل مواد مانند: مواد غذایی، پارچه، دارو، قطعات بدنه سازی خودرو و… بکار گرفته شده است. از انواع سیستم های هدایت شونده AGV میتوان به سیمی، نواری، لیزری، ژیروسکوپی، چشمی اشاره نمود.

سیستم های هوشمند حمل و نقل (AGV)

Automatic Guided Vehicle

استفاده از سیم : سنسور سیمی در پایین ربات قرار گرفته است و سیم روی سطح زمین جاسازی می شود. یک شکاف روی زمین ایجاد می گردد و سیم حدود یک اینچ زیر زمین قرار می گیرد.

استفاده از نوار : در این نوع از یک نوار مغناطیسی یا رنگی جهت راهنمایی مسیر استفاده می گردد. یکی از مزایای اصلی هدایت نواری نسبت به سیمی قابلیت جابجایی آسان در صورت  تغییر مسیر می باشد. نوار رنگی در بدو امر ارزانتر می باشد اما در مناطق با ترافیک و آلودگی زیاد که ممکن است نوار آسیب ببیند توصیه نمی گردد. نوار مغناطیسی انعطاف پذیر همچنین می توانند در کف همانند سیم تعبیه گردد.

کنترل لیزری : هدایت از طریق نصب نوار بر روی دیواره ها، قطب ها و یا ماشین آلات انجام می شود. سیستم حمل کننده (ربات) دارای یک فرستنده و گیرنده لیزری می باشد که بر روی یک برجک لغزان نصب شده است. لیزر فرستاده شده و زاویه (گاهی اوقات) و فاصله را بطور اتوماتیک محاسبه کرده و در حافظه خود ذخیره می کند. نقشه ی منعکس شده در حافظه ذخیره می گردد و می تواند موقعیت خود را براساس اشتباهات بین اندازگیری های مورد انتظار دریافت و اصلاح کند.

هدایت ژیروسکوپی : نوع دیگری از هدایت، AGV. اینرسی ایی می باشد. با یک هدایت کننده اینرسی و یک سیستم کنترل کامپیوتری وظایف و کارکرد ها به  سیستم حمل کننده (ربات) ارسال می گردد.

هدایت چشمی : بوسیله چشم الکتریکی، هدایت AGV را می توان بدون هیچ تغییری در محیط یا زیر ساخت لازم انجام داد. این سیستم با استفاده از دوربین هایی جهت ثبت تصاویر در طول مسیر به AGV این امکان را می دهد تا با استفاده از این تصاویر و ویژگی های ثبت شده به مسیر خود ادامه دهد.

سیستم هوشمند TGV

دستگاههای TGVدر صنعت کاشی و سرامیک یک دستگاه حمل کننده اتوماتیک و هوشمند می باشد که با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های (PLC) وظیفه حمل باکس های مربوط به کاشی و سرامیک که محل ذخیره کاشی و سرامیک در این گونه کارخانجات هستند را به عهده دارد، به این ترتیب که پس از پر شدن باکسی در ماشین (لودینگ) یا خالی شدن آن (آنلودینگ) فرمان تعویضی باکس از ماشین مورد نظر به اتاق کنترل صادر شده و سیستم PLC پس از پردازش نوع پروسس به نزدیکترین TGV از نظر موقعیت مکانی، فرمان برداشتن و انتقال باکس را صادر می نماید. دلیل این که نزدیکترین TGV جهت سرویس دهی انتخاب می گردد این است که سیستم هوش مصنوعی ایجاب می کند که هزینه انتقال باکس چه از بعد زمانی و چه از بعد استهلاک ماشین به حداقل ممکن برسد.

دستگاه TGV تشکیل شده از یک قالب مکعبی از جنس آهن بسیار سخت که برای شاسی از آن استفاده می شود. درون این شاسی سه محفظه بسیار مهم تعبیه شده است:
۱- محفظه هیدرولیکی و مکانیکی که شامل اجزایی چون پمپ هیدرولیک، پمپ کندانسور (سیستم خنک کننده)، مخزن روغن، شیرآلات، اتصالات هیدرولیکی و فن خنک کننده می باشد.
۲- محفظه باتری که یک باتری بسیار قوی در حدود ۲۴۰ آمپر ساعت درون آن قرار می گیرد.
۳- محفظه تابلوی برق و سیستم فرمان گیری و ارسال داده ها که اجزایی از قبیل PLC رله های فرمان، رله های قدرت، اینورتر، سنسورها و فتوسل ها (Photocell) در آن قرار دارند.
علاوه بر این سه قسمت دستگاه دارای شش چرخ جهت هدایت دستگاه می باشد که وظیفه حرکت انتقالی دستگاه را به عهده دارد.

از مزایای این سیستم می توان به مکانیزه شدن کارها و حداقل شدن ضریب اشتباهات، سرعت بخشیدن به انجام امور مربوط به حمل باکس ها، کمتر شدن آسیب به کاشی های خام، تجمیع تمامی آمارهای تولید و باکس ها، تفکیک تمامی طرح ها، سایزها، پروسس ها و… اشاره کرد.

تجهیزات انبارداری اتوماتیک

AUTOMATED WAREHOUSE TRUCKS

آینده متعلق به لیفتراک و تجهیزات انبارداری (استاکر، پالت تراک، ریچتراک، یدک کش و …) خودکار است. این تجهیزات می توانند بیشترین صرفه جویی در هزینه را در جایی که نیاز به حجم زیادی از کالاها دارند و جایی که اجرای وظایف لجستیکی مکرر در آن دخیل است عرضه کنند.

عملیات بدون سرنشین و اتوماتیک، تقریباً در هر زمینه کاربردی صنعتی و تجاری امکان پذیر است. لیفتراک های خودکار به الگوی تغییر گره خورده اند، و این باعث افزایش قابل توجه مقرون به صرفه بودن آنها می شود. رسیدگی دقیق آنها به معنی کاهش خسارات عملیاتی و افزایش جریان مواد است.

لیفتراک های اتوماتیک، مجهز به فناوری ناوبری هوشمند و ایمن توسط متخصصان روباتیک تولید شده و می توانند طیف وسیعی از مدل های تجهیزات انبارداری را  شامل شود.

کامیون های لجستیک هوشمند از طریق یک سیستم جغرافیایی ناوبری کنترل می شوند. لیفتراکها محیط اطراف خود را به بهترین جزئیات حس می کنند و به آنها امکان می دهند با خیال راحت با اپراتورها همکاری کنند. نسخه استاندارد این سیستم از چهار سنسور لیزر نوری تشکیل شده است که محیط اطراف را از همه جهت تا فاصله 30 متر اسکن می کنند. آنچه در اطراف لیفتراک می گذرد، توسط یک دوربین سه بعدی نیز کنترل می شود، که در بالاترین نقطه شاسی نصب شده است.

جریان داده های هر دو سیستم شناسایی پردازش می شوند ، به هر لیفتراک اجازه می دهد تا با سایر لیفتراک ها و تجهیزات انبارداری اتوماتیک هماهنگ شده و با خیال راحت حتی در محدودترین فضاها حرکت کند. این ماشین آلات همچنین می توانند از طریق رابط های داده با درهای انبار یا مسیرهای غلتکی و با برنامه های تجاری مانند مدیریت انبار یا سیستم های ERP ارتباط برقرار کنند.

مطالب پیشنهادی

استاکر دستی

استاکر دستی

جک پالت برقی

جک پالت برقی

جک پالت دستی

جک پالت دستی

استاکر برقی

error: کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت آذران پیشرو صنعت می باشد