سیستم هیدرولیک لیفتراک

سیستم هیدرولیک لیفتراک

سیستم هیدرولیک لیفتراک

سیستم هیدرولیک لیفتراک

هيدروليك مطالعه سيالات و كاربرد آن براي انتقال نيرو و حركت است. كلمه هيدورليك از لغت يوناني هيدرو به معني آب گرفته شده استاکثر مردم، اصطلاح هیدرولیک برای خودروها و دیگر انواع ماشین آلات را شنیده اند، اما کمتر افرادی از چگونگی عملکرد سیستم هیدرولیکی آگاه هستند.

از زمان اختراع سیستم هیدرولیک، انجام کار سخت و سنگین توسط لیفتراک ممکن شده است. اگر شما اپراتور تجهیزات سنگین مانند لیفتراک هستید و یا اینکه این دستگاه در مجموعه شما استفاده قرار می گیرد، داشتن اطلاعاتی درباره نحوه کارکرد سیستم هیدرولیک و قطعات مختلفی که در این سیستم استفاده شده است مهم و کاربردی است.

ماشین های مختلف، از راه های مختلف از سیستم های هیدرولیکی  استفاده می کنند. در زیر، مبنای سیستم هیدرولیکی لیفتراک مورد بررسی قرار می گیرد.

تاریخچه سیستم های هیدرولیکی

دانشمند فرانسوی بلیزی پاسکال (Blaise Pascal)، حدود 300 سال پیش اصول اولیه سیستم های هیدرولیک را کشف کرد. پاسکال متوجه شد هنگامی که فشار روی مایع افزایش می یابد، مایع نمی تواند فشرده شود علاوه بر این، مایع فشار را در همه جهات انتقال می دهد. به عنوان مثال، اگر یک مخزن نگهدارنده مایع دارای یک سوراخ باشد، مایع سعی خواهد کرد که در فشارهایی که برابر فشار داخل کانتینری است، از آن سوراخ رها شود.

در اواخر دهه 1700، مکانیک و مهندس بریتانیایی، جوزف برما (Joseph Bramah)، از اصول پاسکال استفاده کرده و در سال 1795، نخستین دستگاه هیدرولیک را که اساس سیستم های هیدرولیک مدرن و امروزی بود را اختراع کرد.

همانطور که اشاره شد هيدروليک از کلمه يوناني ” هيدرو ” مشتق گرديده است و اين کلمه به معناي جريان حرکات مايعات مي باشد. در قرون گذشته مقصود از هيدروليک فقط آب بوده و البته بعدها عنوان هيدروليک مفهوم بيشتري بخود گرفت و معني ومفهوم آن بررسي در مورد بهره برداري بيشتري از آب و حرکت دادن چرخ هاي آبي و مهندسي آب بوده است.

مفهوم هيدروليک در اين قرن ديگر مختص به آب نبوده بلکه دامنه وسيعتري بخود گرفته و شامل قواعد و کاربرد مايعات ديگري ، بخصوص ” روغن معدني ” ميباشد ، زيرا که آب بعلت خاصيت زنگ زدگي ، در صنايع نمي تواند بعنوان انرژي انتقال دهنده مورداستفاده قرار گيرد و بعلت آنکه روغن خاصيت زنگ زدگي ندارد ، امروزه در صنايع از آن بخصوص براي انتقال انرژي در سيستم کنترل استفاده بسيار مي گردد.

نحوه عملکرد سیستم های هیدرولیکی

انرژي مکانيکي اغلب توسط موتورهاي احتراقي و يا الکترو موتورها توليد مي گردد، در هيدروپمپ ها تبديل به انرژي هيدروليکي گشته و اين انرژي از طريق وسائل هيدروليکي به قطعات کار کننده هيدروليکي منتقل ميگردد، واز اين قطعات کارکننده ميتوان مجددا انرژي مکانيکي را بدست آورد.

سیستم های هیدرولیک لیفتراک

در اکثر لیفتراک ها، مخزنی وجود دارد که به بدنه لیفتراک متصل می شود، که مایع هیدرولیکی را در خود نگه می دارد. علاوه بر مخزن، اجزای سیستم هیدرولیک لیفتراک عبارتند از:

  • پمپ هیدرولیک (Hydraulic pump) وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌کند. توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد. در واقع پمپ هیدرولیک در هر سیستم هیدرولیک قسمتی است که قلب سیستم نام گرفته، که بدون وجود آن، سیستم از کار می افتد. در یک مدار هیدرولیکی این پمپ است که اگر از کار بیفتد سایر اجزای سیستم هم قادر به ادامه فعالیت نمی باشند.
  • شیر کنترل یا کنترل ولو (Control valve) نوعی شیرصنعتی است که با تغییر میزان باز بودن دریچه عبور سیال، دبی آن را کنترل می‌کند. با کنترل دبی سیال می‌توان دما، فشار و سطح مخزن را در فرایندها کنترل کرد.
  • شیر تخلیه (relief valve) که سیستم هیدرولیک را از فشار بیش از حد محافظت می کند.
  • خط بازگشت (return line) که مایع را به مخزن بار می گرداند.

انواع مایعات مورد استفاده در سیستم های هیدرولیکی عبارتند از مایعات مبتنی بر آب، مایعات مبتنی بر نفت و مایعات مصنوعی. مایعات مبتنی بر آب مقاوم در برابر آتش هستند، اما از طرف دیگر، روانکاری در این نوع مایعات به اندازه زیادی نیست. مایعات مبتنی بر نفت همانند روغن هیدرولیک در سیستم های هیدرولیکی رایج هستند و مایعات مصنوعی برای سیستم های با درجه حرارت بالا و فشار بالا کاربرد دارند.

به طور کلی یک سیستم هیدرولیک چهار کار اساسی انجام می دهد:

  •  تبدیل انرژی مکانیکی به قدرت سیال تحت فشار بوسیله پمپ ها
  •  انتقال سیال تا نقاط مورد نظر توسط لوله ها و شلنگ ها
  • کنترل فشار، جهت و جریان سیال توسط شیرها
  • انجام کار توسط عملگرها

عملکرد سیستم هیدرولیک در لیفتراک

اگر لیفتراک دارای موتور باشد مثل لیفتراک های دیزلی و دوگانه سوز (بنزینی-گازی) ، پمپ به طور مستقیم به موتور لیفتراک  متصل می شود و تمام زمان روشن بودن لیفتراک این پمپ نیز در حال فعالیت می باشد. در صورتیکه لیفتراک برقی باشد پمپ در تمام مدت کار نمی کند زیرا عمر باتری را کاهش می دهد در عوض دارای یک میکروسوئیچ است و زمانی کار می کند که اهرم شیر کنترل توسط اپراتور استفاده شود.

توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی را تبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است که این وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند . بعد از کنترل فشار و تعیین جهت جریان توسط شیرها، سیال تحت فشار به سمت عملگرها هدایت می شود. توسط سیستم هیدرولیک و با کمک پمپ های هیدرولیک حرکت دورانی موتور به نیروی مکانیکی خطی تبدیل می شود.

سیستم هیدرولیک لیفتراک ها از قطعات مختلفی نظیر پمپ هیدرولیک لیفتراک، پمپ فرمان لیفتراک کنترل ولو بالابر، شلنگ ها و جک های هیدرولیک تشکیل شده است. تمامی این قطعات علیرغم عملکردهای گوناگون در راستای یکدیگر جهت انجام عملیات باربرداری مطمئن می باشند و نقص در عملکرد هر کدام از آن ها به منزله توقف عملیات لیفتراک می باشد. لذا استفاده از قطعات یدکی هیدرولیک مرغوب باعث کارایی مطمئن و بدون وقفه لیفتراک خواهد بود.

شرکت آذران پیشرو صنعت با سالها تجربه در زمینه ی تهیه و توزیع و تامین قطعات انواع لیفتراک (لیفتراک سهند، لیفتراکتویوتا، لیفتراک کوماتسو  و …) از فعالترین فروشگاهها می باشد و در این راستا قطعات و لوازم یدکی اورجینال انواع لیفتراک با تضمین کیفیت تحویل مشتریان خود داده است و با ارائه محصولاتی با کیفیت بالا  توانسته است نظر مشتریان خود را جلب نماید.
سیستم هیدرولیک لیفتراک سهند | سیستم هیدرولیک لیفتراک تویوتا | سیستم هیدرولیک لیفتراک کوماتسو | سیستم هیدرولیک لیفتراک سپاهان | سیستم هیدرولیک لیفتراک دوسان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *