استفاده از لیفتراک برقی به دلیل نداشتن آلودگی صوتی و تنفسی لیفتراک های دیزلی و گازی CNG در سالن های سرپوشیده و انبار ها توصیه میشود. در این مقاله با نحوه شارژ باتری لیفتراک و نگهداری صحیح و نکات ایمنی در این خصوص آشنا می شوید.

چند نکته مهم پیش از شروع مقاله:

– هر بار شارژ باتری، یک سیکل و دوره کاری آن را کاهش می دهد. بسیاری از باتری های جدید برای شارژ تا 1500 بار پیش از پایان عمر مفید، ساخته شده اند.

– باتری که در هر روز کاری یکبار شارژ می شود ( 300 بار در یکسال کاری ) حدود 5 سال ( 1500 بار شارژ ) عمر خواهد کرد. شارژ اشتباه باتری که در قسمت بعدی توضیح داده می شود، می تواند عمر باتری را به کمتر از نصف کاهش دهد.

– فراموش نکنید که باتری نقش همان باک سوخت را در لیفتراک برقی ایفا می کند. پس از آن مراقبت کنید.

نگهداری باتری لیفتراک، معمولا با وجود اهمیت فراوان، فراموش می شود. این عامل می تواند به کاهش هزینه ها در آینده و افزایش ایمنی و عمر مفید لیفتراک کمک کند. امروزه تعداد زیادی از لیفتراک های برقی مورد استفاده قرار می گیرند. که باتری یک قطعه گران در این لیفتراک هاست.

چگونه باتری لیفتراک را شارژ کنیم؟

باتری لیفتراک برای کارکرد طولانی مدت طراحی شده اند. ولی برای رسیدن به این عمر مفید طولانی، بایستی اطمینان حاصل گردد که اپراتور باتری را به درستی شارژ می کند.

این کارها را انجام دهید:

– بعد از هر 10 بار شارژ باتری نو لیفتراک، و 5 بار شارژ باتری های قدیمی، حالت equalize یا weekend (آخر هفته) را برای شارژ انتخاب کنید.

– توصیه می شود باتری لیفتراک را در پایان شیفت کاری و یا زمانی که تنها 30 درصد از شارژ آن باقی مانده، شارژ مجدد نمایید.

– همواره در محلی که تهویه مناسب هوا وجود دارد به شارژ باطری لیفتراک بپردازید.

هیچگاه:

– اجازه ندهید شارژ باتری از 20 درصد کمتر شود. در غیر اینصورت عمر مفید آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

– اجازه ندهید باتری که خالی شده برای مدت طولانی به این صورت بماند. این کار باعث می شود که باطری سولفاته شده و عمر آن کاهش یابد.

– در فرصت های کوتاه بدست آمده، مثل زمان استراحت یا ناهار و … لیفتراک را شارژ نکنید. به خاطر داشته باشید هر بار اتصال باطری به شارژر یک سیکل از عمر مفید آن کم می کند. بنابر این اگر دوبار در روز آن را شارژ کنید عمر آن از 5 سال به 2.5 سال کاهش می یابد!

– تا جایی که ممکن است، شارژ باتری را نیمه کاره نگذارید و اجازه دهید سیکل شارژ کامل گردد.

– هرگز آب باتری را بیش از اندازه مشخص شده پر نکنید. این کار موجب می شود که در شارژ بعدی آب سر ریز شده و به از دست دادن اسید باطری منجر خواهد شد که کاهش مقدار اسید موجب خالی شدن سریعتر آن و تولید گرمای اضافی خواهد شد.