چگونه یک لیفتراک خوب انتخاب کنیم

ماشین آلات انبارداری

امروزه با رشد صنعت وکارخانه های صنعتی بسیاری از شرکت ها با انبوه محصولات در انبارهای شرکت مواجه هستند و استفاده از محصولات انبار و سهولت جابجایی محصولات از مهمترین اولویت های انبارداران می باشد. در این میان تجهیزات انبارداری را می توان مهم ترین سرمایه یک انبار یا کارگاه تولیدی دانست. تجهیزات انبارداری را باید متناسب با نوع فعالیت و فضای موجود خرید کرد. تجهیزات انبارداری به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به نوعی حمل و نقل بارها را آسان‌تر می‌نمایند، این دستگاه‌ها که به شکل‌های متنوع طراحی و ساخته می‌شوند و هریک مناسب کاربرد خاصی هستند.

برای این منظور در ذیل برخی از این تجهیزات را انتخاب کرده ایم که نه تنها در محیط های خرده فروشی کاملاً مناسب هستند بلکه در مراحل مختلف فرآیند دستیابی می توانند بصورت یکپارچه و در یک مجموعه کار استفاده شوند. از انواع ماشین آلات انبارداری می توان به ریچتراک، استاکرهای برقی، نیمه برقی و دستی، پالت تراک و انواع جک پالت در تناژهای مختلف اشاره نمود.

جک پالت دستی

  • جک پالت

جک پالت ها Hand pallet trucks ) وسیله هایی هستند که برای حرکت دادن وسیله های سنگین به کار می روند که در مکانهای کلیدی در انبار مستقر شده اند و محصولات را از نقطه ای به نقطه ی دیگر بدون هیچ دردسری می برند. جک پالتها برای جابجایی و انتقال ساده تر بسته ها و مواد ذخیره شده به کار می روند چون بسته ها روی پالت قرار می گیرند ، جک پالت ها معمولا برای جابه جایی پالت ها طراحی شده اند. این تجهیزات معمولا در انبارها، کارخانه های تولیدی و انبارها، در حالت های مختلف و متناسب با نوع کاربری خاص آن ها طراحی و تولید می شوند و به عنوان تجهیزاتی که برای جا به جایی ضروری هستند به کار می رود. این وسایل را را با عناوینی دیگر مانند: پالت تراک دستی ، لیفتراک دستی ، پالت بر و … نیز شناخته می شوند. از انواع جک پالت میتوان به: جک پالت استاندارد، جک پالت گالوانیزه، جک پالت قیچی، جک پالت توزین دار و جک پالت رول بر اشاره نمود.

پالت تراک برقی

پالت تراک برقی جهت جابجایی انواع پالت و بار، با قابلیت حمل نفر می باشد. این دستگاه تمام اتوماتیک بوده یعنی عملیات بالابری و حرکت پالت تراک به بوسیله باطری صنعتی 24 ولت 225 آمپر ساعت قابل شارژ تغذیه و توسط الکتروموتورهای حرکت و پمپ دستگاه از طریق بردهای‌ الکترونیکی و دسته فرمان کاملا ارگونومیک، کنترل و هدایت می شوند. این دستگاه ایده آل برای محیط های سرپوشیده از جمله انبار، با بهروری بالا می باشد.

این ماشین با نامهای دیگری نظیر پالت بر برقی، جک پالت برقی نیز در صنعت ایران شناخته شده است. پالت تراک برقی با توجه به نیاز شرکت‌ها در انواع سکودار و بدون سکو و در تناژهای 1/5 و 2 و 2/5 تن طراحی و تولید می گردد. این نوع دستگاه‌ها سبب سرعت بخشیدن به جابجایی محصولات یا مواد اولیه در مسافت‌های طولانی می گردد.

استاکر دستی

  • استاکر دستی

لیفتراک دستی یا استاکر دستی نوعی از تجهیزات انبارداری می باشد که قابلیت حمل بار و پالت در ارتفاع را داراست. این نوع لیفتراک تمام دستی بوده ، یعنی عملیات بالابری وعملیات حرکت دستگاه در سطح زمین توسط نیرویی کششی اپراتور تامین میشود، جک هیدرولیک این دستگاه که توسط نیروی انسانی کار می کند میتواند بار را در ارتفاع های مختلف تخلیه یا بارگیری نماید. این دستگاه با قیمت مناسب خود، کارآمدی بسیاری در انبار های کوچک، محیط های صنعتی و کارگاهی که نیازمند جابجایی بار در ارتفاع هستند، را دارد.

هدف اصلی استاکرها برای بارگیری بار داخل ماشین های باربری همچنین تخلیه بار از این گونه وسایل نقلیه است. همچنین عمده کاربرد این وسایل در فروشگاه ها با فضای کافی، کارگاه ها و کارخانه ها برای قرار دادن بار در داخل قفسه های انبار و یا پایین گذاشتن بار از قفسه ها می باشد .

استاکر برقی

استاکر برقی نوع دیگری از ماشین آلات انبارداری است که همانند لیفتراک وظیفه حمل و نقل بار را بر عهده دارد. استاکرها معمولا در فضاهای سرپوشیده استفاده می شوند و در مکان هایی که محدودیت فضا و آلایندگی دارند بسیار مناسب و پرکاربرد هستند. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از استاکر به جای لیفتراک برای جابه جایی کالا ، کوچک بودن ابعاد استاکر در مقایسه با لیفتراک و قدرت مانور بالای استاکر در فضاهای کوچک کاری (باتوجه به فاصله کم بین قفسه ها و همچنین از دیگر دلایل استفاده از استاکر، قیمت مناسب آن در مقایسه با لیفتراک می باشد.

عمده کاربرد این وسایل در فروشگاه ها با فضای کافی، کارگاه ها و کارخانه ها برای قرار دادن بار در داخل قفسه های انبار و یا پایین گذاشتن بار از قفسه ها و جابجایی آن می باشد .

ریچتراک برقی

ریچتراک برقی در واقع یکی از زیر دسته های لیفتراک است؛ با این تفاوت که ریچتراک قدرت مانور بالاتری نسبت به لیفتراک ها دارد. ریچتراک ها می توانند بار را تا ارتفاع حدود 12.5 متر بالا ببرند و هم چنین در محیط های سخت و ناهموار نیز کارایی داشته باشند. وجود باتری و پایه های کمکی در ریچتراک باعث می شود که این ماشین ها هیچ گونه نیازی به وزنه های متعادل کننده جهت بلند کردن بارها را نداشته باشند. ریچتراک ها نسبت به لیفتراک ها کوچکتر می باشند و مخصوص مکان هایی که فضای کمی در اختیار است طراحی شده اند و می توانند مکان هایی در عرض های ۲۴۰ سانتی متر به خوبی حرکت کند. ریچتراک علاوه بر بالا و پایین بردن بار می توانند شاخک های خود را به عقب و جلو حرکت دهند که این موضوع سهولت بسیار زیادی در جهت بارگیری و تخلیه بار ایجاد نماید. این تجهیزات بهترین گزینه برای حمل کالا در انبار شرکت های تولیدی و پخش محسوب می شوند. این ماشین در فضاهایی مانند سردخانه ها، انبار مواد غذایی، دارویی و سالن های سرپوشیده به کار می رود.

اوردرپیکر

در واقع همان ماشین سفارش بردار است که برای دسترسی راحت کاربر به طبقات بالا به کار می آید؛ طراحی اردرپیکر ایده آل است زیرا به اپراتور اجازه می دهد تا موارد انتخاب شده را مستقیماً روی پالت ها قرار دهد.

اردرپیکر یک ماشین بالابر برقی است که به طور خاص برای پر کردن سفارشات مشتری ها طراحی شده است و در انبارهایی که نیاز به انتخاب قطعات یا موارد خاص در قفسه ها دارد، به جای پالت و یا بارهای واحد استفاده می شود. این تجهیز با قابلیت حمل و بالابری کابین اپراتور برای پر کردن سفارشات از انبار می باشد. طراحی همه کاره آنها امکان حمل انواع وسایل مختلف ، اعم از لوازم کوچک ، از جمله قطعات خودرو یا دارو، تا وسایل بزرگتر مانند دوچرخه و یا حتی مبلمان را می دهد. قدرت مانور آنها در راهروهای بسیار باریک و “قابلیت برداشت” در سطوح بالا ، اپراتور را قادر می سازد تا از فضای کافی برای ذخیره سازی استفاده کند.

راهنمای خرید لیفت

error: کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت آذران پیشرو صنعت می باشد