لیفتراک ها از جمله ماشین های صنعتی هستند که در انبارها برای جابه جایی انواع بار، استفاده می شوند. لیفتراک در انواع مختلفی مانند لیفتراک برقی، دیزلی، دوگانه سوز، جک پالت، ریچتراک و … تولید می شوند.
لیفتراک های برقی به دلیل آلودگی صوتی پائین، بیشتر در انبارهای سر بسته مورد استفاده قرار می گیرند. لیفتراک برقی، با انرژی الکتریکی کار می کند و از اجزای مهم تشکیل دهنده آن، باتری لیفتراک است.
باتری لیفتراک نیز مانند تمام انواع باتری ها متشکل از یک پیل سوختی درونی است که توسط برق می توان آن را شارژ نمود. برای باتری لیفتراک، عمر مفید کارکرد در نظر می گیرند و اطلاعات مربوط به باتری را در کاتالوگ دستگاه چاپ می کنند تا خریدار در هنگام نیاز بتواند از آن استفاده کند.
متوسط عمر مفید کارکرد یک باتری لیفتراک، 1500 سیکل کاری است. پس از اتمام شارژ دستگاه، با شارژ مجدد باتری، یک سیکل از عمر مفید باتری کاسته خواهد شد.
هر باتری لیفتراک در طول روز، 1 بار شارژ می شود. می توان نتیجه گرفت عمر مفید یک باتری نو و دست اول برای لیفتراک، تا 5 سال می تواند کار کند. اگر در هنگام شارژ باتری و همینطور کارکردن با لیفتراک، یک سری نکاتی را رعایت کنید می توان عمر مفید باتری را کمی افزایش داد.
این عامل مهم، باعث کاهش هزینه ها، ایمنی بیشتر دستگاه و افزایش طول عمر باتری می شود. غفلت و هرگونه سهل انگاری در مورد نگهداری از لیفتراک ها، موجب تحمیل هزینه های اضافی برای شرکت و کارخانه ای است که از دستگاه استفاده می کند. در واقع باتری، یکی از قطعه های گران در لیفتراک های برقی است. در ادامه مطلب، به بررسی ساختار باتری لیفتراک و نحوه شارژ آن می پردازیم.
باتری لیفتراک، از تعدادی سلول 2 ولتی تشکیل شده است که به ترتیب کنار هم چیده شده اند. این باتری ها در ولتاژهای متفاوتی کار می کنند؛ معمولاً در ولتاژهای 24 ولت، 36 ولت، 48 ولت، 72 ولت، 80 ولت و 40 ولت کار می کنند. مقدار آمپر مصرفی برای باتری لیفتراک، 300 تا 1000 آمپر در ساعت می باشد. توجه کنید که ولتاژ مصرفی باتری ها حتماً مضرب زوج باشد؛ 40 ولت یعنی 20 سلول 2 ولتی؛ 80 ولت یعنی 40 سلول 2 ولتی و الی آخر.
ساختار باتری لیفتراک، مانند باتری های رایج بازار، بسیار ساده و معمولی است و متشکل از سرب – اسید می باشد. نوع باتری که در لیفتراک به کار می رود، به توان لیفتراک و وزن باری که حمل می کند بستگی دارد. به این معنا که باتری یک لیفتراک 15 تنی با باتری یک لیفتراک 3 تنی، بسیار متفاوت است.
برای شارژ باتری لیفتراک، باید دقت شود که ولتاژ ورودی و خروجی با هم برابر باشند. آمپری که برای شارژ باتری استفاده می شود باید با باتری همسان باشد.
کابل برق حتماً قبل از اتصال به باتری، از لحاظ ایمنی چک شود. کابل ها نباید پوسیده یا پاره شده باشند. اگر باید از آب برای باتری ها استفاده شود، حتماً آب بدون مواد معدنی به کار رود؛ آبی که دارای املاح باشد موجب رسوب و ایجاد جرم، در داخل باتری می شود.
باتری ها در طول هفته، 1 بار شارژ شوند. مدت زمان شارژ کامل برای باتری، 8 ساعت است. هنگامی که شارژ باتری به مقدار 20 درصد رسید، برای شارژ آن اقدام  شود. عملیات شارژ باتری در مکانی انجام شود که تهویه مناسب داشته و به دور از هرگونه شعله یا حرارت باشد. و نکته آخر اینکه حتماً از جریان مستقیم برق (DC)، برای شارژ باتری لیفتراک استفاده گردد.